Under Oslo er et forskningsprosjekt finansiert via NGIs grunnbevilgning fra Norges forskningsråd. Prosjektet skal jobbe i tett samarbeid med bygg- og anleggsbransjen for å støtte fremtidig bærekraftig utvikling av byer ved bruk av Oslo som en case site.
Prosjektet tar utgangspunkt i geofaglige problemstillinger knyttet til planlagt utbygging i undergrunnen i Oslo.
Arbeid i prosjektet er tilknyttet FNs bærekraftsmål:
- Mål 9: Bygge solid infrastruktur, fremme inkluderende og bærekraftig industrialisering og bidra til innovasjon
- Mål 11: Gjøre byer og bosettinger inkluderende, trygge, motstandsdyktige og bærekraftige
- Mål 13: Handle umiddelbart for å bekjempe klimaendringene og konsekvensene av dem.
Oslo har 681.000 innbyggere, og forventes å vokse til nesten 840.000 i 2040. Det er mange utviklingsplaner i Oslo, og ved å ta utgangspunkt i nøkkelstrategier og dokumenter som, "Planstrategi for Oslo 2020-2023", "Kommuneplan for Oslo" og "Regionalplan for areal og transport i Oslo og Akershus" vil utviklingen forhåpentligvis skje på en bærekraftig måte.
Bærekraftig byutvikling
Hovedmålsetning i prosjektet er definert som å utvikle metoder og verktøy som støtter fremtidig bærekraftig byutvikling i Oslos undergrunn.
Det er definert fire arbeidspakkene med følgende mål:
- WP1 - Svartskifer
har som mål å redusere usikkerhet knyttet til håndtering av potensielt syredannende svartskifer fra anleggsvirksomhet samt utarbeide anbefaling til fundamentering på peler i svartskifer.
- WP2 - Oppfølging av poretrykk og injeksjon
vil teste ut forbedrede metoder for styring av injeksjonsarbeider og oppfølging av poretrykk, for å redusere risiko for skader på naboeiendom som følge av drenasje.
- WP3 - Helhetlig planlegging
vil identifisere muligheter for å oppnå bedre involvering av geofagene i planleggingsprosessen, for å redusere risiko for kostnadsoverskridelser, bedre ressursutnyttelse og negative miljøkonsekvenser.
- WP4 - Bærekraftig miljøpåvirkning
vil foreslå metoder og viktige tidspunkt for bærekraftsvurderinger for bransjen som kan bidra til å dokumentere klima- og miljøpåvirkning fra prosesser som materialforbruk, transport, optimalisering av design med mere.